Inšpekcia práce Slovenskej republiky vykonáva každoročne v zmysle celoročnej úlohy kontrolu dodržiavania sociálnej legislatívy v doprave na pozemných komunikáciách a v dopravných podnikoch v zmysle zákona č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave v platnom znení.
V roku 2017 bolo inšpektormi práce skontrolovaných spolu na pracoviskách a pozemných komunikáciách 9 794 vodičov. V počte skontrolovaných dní vodičov (záznamové listy a počty dní stiahnutých z digitálnych tachografov) to predstavuje 295 485 dní, čo je 117,3 % z celkového plánovaného počtu skontrolovaných dní vodičov pre rok 2017 (252 000 pracovných dní vodičov).
Na pracoviskách boli inšpektormi práce v roku 2017 skontrolovaných 2 921 vodičov. Skontrolovaných bolo 170 152 pracovných dní vodičov čo je 57,6 % z celkového počtu skontrolovaných dní vodičov v roku 2017. Na pozemných komunikáciách bolo v roku 2017 skontrolovaných spolu 6 873 vodičov. Skontrolovaných bolo 125 333 pracovných dní vodičov, čo predstavuje 42,4 % z celkového počtu skontrolovaných dní vodičov v roku 2017.
Pri hodnotení nedostatkov zistených inšpektormi práce pri cestných kontrolách a pri kontrolách v dopravných podnikoch je možné konštatovať, že je situácia v porovnaní s rokom 2016 takmer rovnaká. Vykonanými kontrolami bolo zistených celkom 11 526 nedostatkov, pričom bolo skontrolovaných 295 485 pracovných dní vodičov, čo predstavuje jeden nedostatok na 25,6 skontrolovaných pracovných dní. V rámci kontrol s tým istým zameraním v roku 2016 bol zistený jeden nedostatok na 25,1 skontrolovaných pracovných dní vodičov.
Počet nedostatkov sa od roku 2006 každoročne mierne znižoval až sa v ostatných dvoch rokoch ustálil na hodnote približne 1 nedostatok / 25 pracovných dní, čo je spôsobené viacerými faktormi: zvyšovaním právneho povedomia samotných vodičov a zamestnávateľov, preventívnou činnosťou inšpektorátov práce v predchádzajúcom období, neustále sa zvyšujúcou kvalitou kontrol vodičov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí, poklesom dopravnej práce a s tým súvisiacim zaraďovaním kvalitnejších vodičov na prácu a v neposlednom rade aj zvýšením počtu vozidiel vybavených digitálnym tachografom. Kým v roku 2016 tvorili vozidlá vybavené digitálnym tachografom 85,3 % všetkých skontrolovaných vozidiel pri cestných kontrolách, v roku 2017 to bolo už 88,9 %. Počet digitálnych tachografov sa pritom od ich zavedenia do praxe v roku 2006 neustále zvyšuje. Pri digitálnych tachografoch sú všetky údaje detailne zaznamenávané na kartu vodiča ako aj do samotného tachografu, a preto výrazne klesá možnosť ich zatajovania resp. falšovania. Z toho dôvodu sú vodiči ešte viac prinútení dodržiavať predpisy sociálnej legislatívy v doprave.
Zhrnutie najčastejších nedostatkov vodičov za rok 2017 zistených počas kontrol na pozemných komunikáciách a na pracoviskách spolu:
- vodiči nedodržujú denné minimum času odpočinku (4 013);
- vodiči prekračujú časy vedenia v trvaní 4,5 hod., po uplynutí ktorého má nasledovať prestávka + nedodržujú prestávky pri dennom vedení vozidla v minimálnom trvaní 45 minút (3 321);
- vodiči prekračujú denné časy vedenia vozidla (1 486);
- vodiči nedodržujú týždenné minimum času odpočinku (632).
Najzávažnejšie zistené nedostatky:
- neoprávnená manipulácia s tachografmi za účelom vyradenia tachografu z činnosti;
- jazda vodiča na inú ako vlastnú tachografovú kartu;
- zamestnávatelia nezabezpečujú pravidelné sťahovanie údajov z kariet vodičov a údajov z vozidlových jednotiek resp. neuchovávajú použité záznamové listy počas predpísanej doby.
Veľkým prínosom pre prácu inšpektorov práce zaoberajúcich sa sociálnou legislatívou v doprave bolo vydanie propagačnej brožúrky Národným inšpektorátom práce s názvom „Organizácia pracovného času v doprave“. Tento materiál v značnej miere pomohol inšpektorom pri poskytovaní poradenstva na inšpektoráte práce, ale aj pri výkone inšpekcie práce priamo v priestoroch dopravcov ako aj na pozemných komunikáciách. Na krajské inšpektoráty práce je dotlač informačnej brožúry distribuovaná priebežne.
Na základe poznatkov z výsledkov z vykonaných kontrol zameraných na dodržiavanie ustanovení predpisov na zaistenie dodržiavania BOZP a pracovných podmienok zamestnancov v cestnej doprave možno konštatovať, že trvalé zaradenie úlohy zameranej na kontrolu sociálnej legislatívy v doprave do plánu úloh je správne a je potrebné v nej pokračovať aj v ďalšom období. Vyplýva to predovšetkým z počtu zistených nedostatkov a hlavne zistení o nedostatočných znalostiach predpisov súvisiacich so zaistením BOZP vo všetkých subjektoch, ktoré majú v predmete činnosti dopravnú činnosť alebo vykonávajú túto činnosť v súvislosti s iným podnikaním. Dosiahnutá úroveň bezpečnosti je určovaná na základe ukazovateľa nehodovosti. Snahou EÚ, ako aj všetkých kontrolných orgánov vykonávajúcich kontroly v doprave, je znížiť neúmerný počet smrteľných následkov dopravných nehôd, čomu výrazne napomáha aj kontrolná činnosť inšpekcie práce na Slovensku.