Otázka:
Chcem sa opýtať, či je legálne aby rušňovodič v železničnej doprave robil 18 až 24 hodinovú pracovnú zmenu ? Uvedená dĺžka zmeny nie je pritom spôsobená mimoriadnou udalosťou ale len potrebou dopravcu doviezť tovar zákazníkovi. Pokiaľ viem, tak v tejto veci v praxi existujú rozdiely medzi súkromnými a štátnymi železničnými dopravcami.
Odpoveď:
Zákonník práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov) upravujúci dĺžku pracovnej zmeny sa vzťahuje na všetkých zamestnávateľov aj zamestnancov v Slovenskej republike a platí rovnako pre štátnych aj súkromných železničných dopravcov.
Podľa § 87 ods. 4 Zákonníka práce nesmie, pri nerovnomernom rozvrhnutí pracovného času, dĺžka pracovnej zmeny presiahnuť 12 hodín, to znamená, že zamestnávateľ nesmie určiť pracovnú zmenu v dĺžke 18 – 24 hodín. Pokiaľ sa tak u zamestnávateľa deje, ide o nesprávnu organizáciu pracovného času a takýto postup je v rozpore s vyššie uvedeným pracovnoprávnym predpisom. Do pracovného času určenej pracovnej zmeny sa nezapočítava práca nadčas.
Podľa § 97 ods. 5 Zákonníka práce môže zamestnávateľ zamestnancovi nariadiť alebo so zamestnancom dohodnúť prácu nadčas len v prípadoch prechodnej a naliehavej zvýšenej potreby práce a to aj na čas nepretržitého odpočinku medzi dvoma zmenami za podmienok určených v tomto ustanovení. V prípade, ak sa dĺžka plánovanej pracovnej zmeny predĺži z mimoriadnych dôvodov o prácu nadčas, zamestnanec môže v jeden deň odpracovať aj viac ako 12 hodín. Nepretržitý odpočinok medzi zmenami v tomto prípade však nesmie byť skrátený na menej ako 8 hodín.